O duboch od Harryho


-->
Pri hľadaní informácií o vykopávaní dubov som si spomenul na článok, ktorý som čítal dávnejšie. Týkal sa skúseností Harryho Harringtona s dubmi a závery ku ktorým došiel sú veľmi podobné ako sú odporúčania od Sebastiana. Na svoje stránke bonsai4me ma Harry originálny článok Collecting and Repotting Quercus robur/English or European Oak. Dovolím si uviesť pár preložených citácií z tohto článku:
“Dub je v Anglicku jedným zo stromov, ktoré vyháňajú listy na jar ako posledné, veľmi často je to až začiatkom júna na severe Anglicka. A rovnako sú druhom, ktorý odhadzuje olistenie medzi poslednými na jeseň, často až v novembri a neskôr. V súlade so všeobecne známymi odporúčaniami pre vykopávanie stromov som stále vykopával duby na jar pred tým ako sa otvorili puky….
…Tento rok na začiatku júna, som obkopal a vybral zo zeme viacero dubov (s priemermi kmeňa 5cm-12,5cm) tak, že stromy boli vyzdvihnuté zo zeme s čistým koreňovým balom. Všetky tieto stromy mali svoje nové listy práve otvorené alebo v procese rozvíjania. Aby som naozaj otestoval svoju teóriu, že duby dobre reagujú na zásahy keď majú listy, tak som koreňové baly redukoval na priemer 30cm u stromov s kmeňom 5cm a okolo 45 cm priemer balu u stromov s priemerom kmeňa 12,5cm.
Jún 2005 sa potom ukázal byť veľmi suchý mesiac, bez dažďa. Aj napriek tomu, všetky z týchto stromov nie len že plne rozvinuli listy ale vyhnali dlhé letorasty, čím dokazovali, že dochádza k rastu koreňov. Nebola na nich ani náznak spätného odumierania, chorôb, slabosti alebo múčnatky (čo sa často stáva na oslabených duboch). Jediným viditeľným efektom bolo, že listy boli na stromoch rovnomerne oveľa menšie ako obvykle…
…Počas tohto roka som urobil malý experiment s použitím niekoľkých stromov, rozdiel v reakcii týchto stromov bol tak zjavný, že teraz pevne verím vo výhody vykopávania Dubov (Quercus robur) počas rastovej sezóny v čase, keď je pôda vlhká (po daždi) a teploty vzduchu relatívne nízke ( teploty počas dňa pod 25°C). Počas hlavnej rastovej sezóny, keď denné teploty sú na najvyšších úrovniach a zrážky sú veľmi nízke, by som sa neodvážil narušovať strom a jeho koreňovú sústavu od obdobia keď listy stratia svoju jarnú červenú farbu až do augusta, keď sa teploty znova začnú znižovať....“

7 comments:

  1. čau Maroš, pýtal som sa Waltera na tento článok a tu je jeho odpoveď:
    the article on bonsai4me is basically correct. I would collect oaks only
    in spring, just before the buds are opening. In my area this is in the
    second to third week of April. Do not collect or repot too early.
    Takže asi neskúšal presádzať keď sú už na strome listy, ale ja to asi na jar skúsim. Maj sa

    ReplyDelete
  2. Servus Martin, Walter zasa tych dubov nema vela, zda sa. Ale uvidime, Sebastian kopal tento rok duby od Juna do Augusta. Urcite o tom napise na jar. Ja by som sa priklonil tiez k Maju-Junu.

    ReplyDelete
  3. Maros, už dva roky kopeme duby přes plné léto - nejlépe v první polovině července. Průměry kmene až do 25 cm, úspěšnost 3 ze 4 velkých stromů. Na jaře ani na podzim už po předchozích zkušenostech nevyzvedáváme.
    Lukáš Sirotný

    ReplyDelete
  4. Dik za postreh Lukas, som rad, ze mam tuto teoriu potvrdenu aj od teba. :)

    ReplyDelete
  5. čau Lukáš, díky za info, ešte by ma zaujímalo či si po vykopaní dubu postupoval nejako špeci... myslím defoliácia, alebo tak ako Harrington píše, že postavil nádobu s dubom do misky s vodou, alebo niečo iné? Díky za info. Maj sa

    ReplyDelete
  6. Postupovali jsme zhruba podle článku - zhruba měsíc byl strom ponořený v kalfasu s vodou a růstovým stimulátorem. Do zimy všechny listy opadnou, občas dub vyžene i několik nových výhonů. Další rok na jaře se rozjede, i když celou sezónu ještě nijak silně nepřirůstá, to až 2. sezónu po vykopání. Až budeme příští rok první vykopané duby přesazovat, tak zkusím udělat fotoreportáž a kratší článek.

    ReplyDelete
  7. Lukáš, mám ešte jednu otázku, Harrington písal, že po vykopaní z prírody, úplne odstránil z koreňového balu zeminu. Robíš to tak aj ty, alebo nechávaš koreňový bal nedotknutý?
    Počítam, že ma ešte pár vecí napadne, tak sa ešte asi budem pýtať.
    Mimochodom, ideš do Uherského Hradišťa? Ak áno, tak tam o tomto pokecáme.
    Maj sa

    ReplyDelete

Bonsai Winter Protection