Článok:
Ak Vám začnú automaticky dávať seniorskú zľavu v Dunkin
Donuts bez toho aby od Vás žiadali legitimáciu, pochopíte, že ste dosiahli vek
keď môžete beztrestne začínať monológy s frázami „Voľakedy dávno, keď...“
Nuž... Voľakedy dávno, keď som po prvý krát začal
s bonsai, bola v Anglicku dostupná iba jediná kniha – biedna čo sa
užitočných informácií týka a trápne zlá, a to aj berúc do úvahy dobu
jej vzniku. V tých časoch väčšina kníh boli jednoduché preklady starých
Japonských manuálov zo záhradníckych bonsai škôlok, celkom stručné
a prevažne plné informácií ktoré má každý priemerne šikovný záhradník už
dávno. Ale tá prvá kniha obsahovala jednu obyčajnú čiernobielu fotografiu ktorá
so mnou naozaj pohla. Na tej fotografii bol pán na výstave v Royal Horticultural
Society ako intenzívne pozerá na malú, neskutočne dobrú zelkovu v štýle
metla. Mne sa to zdalo ako takmer perfektný miniatúrny obrázok mladého stromu
a výraz obrovského uspokojenia na tvári jeho majiteľa mi hovoril, že nie
som sám.
Potom sa objavilo niekoľko kníh od Petra Adamsa. Prvá bola
„Úspešné pestovanie bonsai“ ktorá poskytovala viac praktických a cielených
informácií s jasným cieľom. Veci začali dávať zmysel. A potom sa to
rozjasnilo keď vyšla kniha "The Art of Bonsai" (ktorú stále odporúčam
všetkým svojim študentom ako základné čítanie). Bola to prvá kniha
a doteraz je to takmer jediná ktorá sa zaoberala estetikou bonsai
popísanou v termínoch západnej estetiky. Zjavenie! Takže takto sa má
zjednodušiť a vydestilovať obraz stromu, doplniť to všetkou silou a emóciou
a tak vznikne unikátny kus. Bolo to o tom ako z každého stromu
urobiť originálny kus umenia. Bolo to dobré.
Bolo to veľmi dobré. Ani náznak priameho Japonského vplyvu –
jeho obrázky boli destilátom
foriem stromov z pohľadu západného umelca
spolu s vysvetlením prečo bol každý dizajn zvolený. Boli to stromy
natvarované a vytvorené podľa západnej estetiky a posadené
v miskách. Inými slovami, boli to stromy v miskách a nie bonsai
v miskách. Veľký rešpekt.
Peter nás učil to čo vedel, a to čo nevedel, na to sme
prišli postupne sami. My všetci. Naučili sme sa viac zo skúseností
a z pozorovania sa navzájom ako zo samotných kníh. A čo sa týka
dizajnu, obrázky z Japonska boli zriedkavé, a tak sme sa túlali po
našich kopcoch a lesoch a obdivovali sme hrčovité duté staré duby
alebo desiatky metrov vysoké borovice s malými korunami plnými spletených
konárov. Vyschnuté staré hlohy v živých plotoch, mohutné buky
v parkoch alebo tisíc rokov staré tisy v starobylých kláštoroch. Stretávali
sme sa pri každej možnej príležitosti a analyzovali sme svoje stromy
navzájom, dávali a prijímali rady, lichotili....Boli sme úplne nezaťažený
predsudkami o tom čo sa považuje za dobré alebo zlé, jednoducho sme sa
snažil čo najviac aby sme vytvorili dobre vyzerajúce stromy v miskách.
A určite sme pár dobrých stromov aj vytvorili. Nedávno som si si prezeral
zbierku diapozitívov (to sú staromódne fotografie, pre tých ktorí majú menej
ako 30 rokov!) z národnej výstavy v Anglicku z pred štvrť
storočia. Možnože úroveň „prepracovanosti“ nebola taká ako dnes, ale
starostlivosť a kvalita remeselného spracovania bola rovnako dobrá ako
dnes. Čo je ale dôležitejšie, prisahal by som, že rôznorodosť tvarov,
konceptov, štýlov a emócii bola oveľa širšia ako sme zvyknutí vidieť dnes.
Príliš veľa bonsai
Bonsai: To slovo samotné je jednoznačné. Tie dve slabiky
znamenajú strom a misku, môžete ich čítať odpredu dozadu, alebo aj naopak
a budú znamenať stále to isté – strom, miska - miska, strom.
Nanešťastie, časom sa niekde po ceste akoby slovo „strom“
stalo menej dôležité, a termín „bonsai“ prevzal svoju vlastnú definíciu
formy. A tam niekde vznikol „tvar bonsai“ ktorý, aj keď je miska
odstránená z obrázka, stále je jasne rozoznateľný ako bonsai.
A dokonca aj ľudia ktorí horko-ťažko vedia čo to bonsai je, to podľa
typického tvaru na obrázku rozoznajú.
Hádam to bolo nevyhnutné vzhľadom na to ako rýchlo sa na
Západe rozšírila popularita umenia bonsai. Ako dôsledok vznikol veľký dopyt po
komerčne dostupných akoby-bonsai rastlinách. A spolu s týmto trendom
sa výrazne zvýšil aj dopyt po potulných bonsajových profesionáloch robiacich
demonštrácie, semináre a konzultácie.
Tu musíme akceptovať fakt, že prioritou obchodných alebo
profesionálnych praktikov v akomkoľvek sektore je zarobiť si na živobytie.
A to znamená maximalizovať výnosy a minimalizovať investície peňazí
a času. Bonsajový hobby nadšenci sú spokojní s importovanými stromami
s korunami akoby vykrojenými formičkou na koláčiky, a ani študent ani
klient nechcú stráviť roky postupným zlepšovaním dizajnu svojich stromov, ak si
draho platia za poradenstvo! Skôr sú pripravení odpustiť si unikátny,
veľkolepý, dynamický „stromový“ vzhľad za cenu toho, že dostanú akceptovateľný
ale stereotypný vzhľad, oficiálne odsúhlasený a opečiatkovaný ako ozajstný
bonsai. Taký, ktorý sa dá dosiahnuť redukovaním konárov a nakrútením
vetiev za niekoľko hodín.
Je to úplne pochopiteľné ako sa bonsajová komunita
s týmto prístupom úplne uspokojila, a do značnej miery je
s týmto stavom úplne uspokojená dodnes. Ja to situácia win-win,
v ktorej vyhrávajú všetci – profesionálny výrobcovia a pestovatelia,
školitelia a rovnako aj ich zákazníci.
Ale bola by to ohromná chyba nechať sa ukolísať falošným pocitom, že
takáto cesta je jediná cesta alebo dokonca najlepšia cesta. Pretože to tak nie
je.
Málo stromu
A tak sa to stalo. Máme tu teraz vec ktorá sa nazýva
bonsai a podobnosť jej formy so stromom, ak vôbec nejaká existuje, je
čisto náhodná. Zdá sa, že dnes je cieľom vziať akúkoľvek pripravenú rastlinu
a nezávisle od kreatívnych možností ktoré ponúka, nezávisle na druhu rastliny,
ju pretvoriť na ďalší uniformný, skrčený,
zaoblený trojuholník tak, aby to bolo v súlade so štandardom,
predpovedateľne, vytvoriť vopred daný nestromový bonsajový tvar. Toto
jednoznačne nie je umenie. To je prístup ktorý núti ľudí veriť, že existuje len
jeden vizuálny cieľ a akýkoľvek pokus použiť vlastnú predstavivosť povedie
k tomu, že vám bonsajová komunita silne klepne po prstoch. Je to rovnako
zlé, ak nie horšie ak by sme chceli hovoriť o rozvoji bonsai ako o umení,
ale slepo nasledujeme staré a nefunkčné pravidlá klasických štýlov
s mechanickým rozmiestňovaním vetiev podľa presných pravidiel.
A existujú aj ďalšie obete „homogenizácie“ bonsai.
Jednou z nich sú rôzne štýly, ktoré sa musia pomaly vytvárať po dlhú dobu
a nemôžu byť vylisované do želanej podoby za jednu-dve sezóny: stromy
s obnaženými koreňmi, stromy na kameni, rafty alebo staro vyzerajúce
lesíky. Z týchto je v súčasnosti vidieť veľmi málo nových umeleckých
kusov na dôležitých výstavách vo svete. Tieto štýly vyžadujú veľa času na to
aby sa podarilo ich urobiť dobre, je pri tom potrebné postupovať podľa
konceptu, plánovať a dlhodobo na nich pracovať. Preto veľmi málo lákajú
profesionálov alebo ľudí z bonsajového biznisu.
Stromy v takýchto štýloch je možné vytvoriť len
z čistého potešenia z tvorby tými, ktorí sú dosť zanietený na to aby
investovali svoj čas a úsilie ktoré je na to potrebné. A tak ako sa
tieto štýly stávajú čoraz zriedkavejšie môžu nastať jedna alebo dve veci: 1.
menej ľudí bude učiť alebo skúšať ako
urobiť stromy v takomto štýle, až sa takmer úplne vytratia a/alebo 2.
zriedkavý výskyt stromov v týchto štýloch zvýši hodnotu tých pár
existujúcich vytvorených umelcami ktorí mali víziu a odhodlanie aby začali
proces tvorby pred mnohými rokmi. O 20 rokov bude dnešný deň pred mnohými
rokmi.
Ďalšou obeťou sú listnaté stromy vo všeobecnosti. Nemôžete
ich urobiť na demonštrácii počas výstavy alebo na seminári, alebo počas
jednodňovej návštevy klienta. Nemôžete ohnúť, zostrihať a natočiť strom z lesa
do požadovaného tvaru a rok si počkať pokiaľ sa koruna zaplní. Musíte sa
vrátiť úplne na začiatok a začať strom budovať pomaly, rok za rokom.
Potrebujete postupovať podľa plánu, podľa stratégie, ktoré vás povedie na dlhej
a často frustrujúcej ceste za vašim vzdialeným cieľom. Znova, toto nie je
rýchly návrat vložených investícií – jedine, že by ste považovali za dobre
vrátenú investíciu nesmierne uspokojenie a trvajúcu radosť, ktorú získate
z procesu tvorby a z dosiahnutého výsledku.
Z uspokojenia a radosti sa vyžiť nedá (raz som to
skúsil a trvalo to len týždeň, ale užil som si to!) takže takáto tvorba sa
málo profesionálne učí alebo realizuje. Ale odhodlaný amatér to môže dokázať
pre svoje vlastné potešenie z cesty samotnej, nezávisle od toho ako dlho
to trvá. Aj keby ste neboli tým kto dôjde na koniec tej cesty, budú na vás
spomínať ako na toho kto sa pozeral za horizont a nastavil kurz.
Na najvyšších úrovniach bonsaistiky sú predstavivosť a kreativita
stále silne prítomné a to na Východe aj na Západe. Ale na nižších úrovniach,
kde je väčšina z nás to vyzerá tak,
že bonsai je požieraný rakovinou názorov diktujúcich ako by mali bonsai
vyzerať. Vyzerá to tak, že žiadny vyrastajúci Nick Lenz alebo Vaughn Banting
nie je na obzore, aby ukazovali cestu pre tvorbu bonsai z miestnych drevín
alebo, aby ďalej pokračovali v pozápadňovaní postupov a estetiky bonsajového umenia.
Nie je to bonsai majster, nie je to potulný bonsai učiteľ a určite
to nie je obchodník s bonsai kto má budúci vývoj umenia bonsai vo svojich
rukách. Sú to odhodlaní, motivovaní a talentovaní nadšenci. Sú to práve
oni, ktorí majú slobodu na experimentovanie, tvorbu a posúvanie hraníc, na
dobrodružstvo. Nemusia budovať svoju vlastnú reputáciu, nemusia si posilňovať
ego, nemusia sa báť žiadnej straty svojej investície okrem straty času. Sú to
oni, a jedine oni, ktorí môžu zachovať rôznorodosť štýlov a pestovaných
druhov, pridávať nové s ubiehajúcim časom. Pravdepodobne to budú práve oni,
ktorí budú robiť bonsai skôr ako expresívne umenie, navždy posúvať jeho hranice,
než by to robili ako investíciu alebo pre výsledok samotný. Všetko čo potrebujú
urobiť je veriť vo vlastné sny, nastaviť svoju mušku na najvyšší cieľ a vydať
sa po najdlhšej možnej ceste za tým cieľom.
Bolo to tak veľa krát zopakované počas posledných desaťročí,
ale je to lekcia ktorej pochopenie asi potrebuje dlhý čas, takže končím tu s vetou
ktorú vyslovil už vo vysokom veku John Yoshiro Naka, ktorý si bral za svoju
inšpiráciu stromy z prírody a nie učebnice alebo prácu iných:
„Nesnažte sa o to aby váš strom vyzeral ako bonsai,
snažte sa aby váš bonsai vyzeral ako strom.“
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete