Substrát

Peter sa ma pod príspevkom v ktorom bol preklad Waltrovho článku o substrátoch pýtal na vhodný substrát dostupný na Slovensku. Ja som dostal v našom klube (Bonsai Klub Trnava) radu hneď v mojich začiatkoch. Odporúčali mi ZEOLIT odniekiaľ z východu. Takže som sa pokúsil zistiť kde sa dá zohnať, našiel som Zeocem Bystré. Je možné ho dostať v papierových vreciach po 25kg. Malé hobby balenie pod názvom FloraStone, 6kg som videl v predajniach Hornbach ale aj menších záhradníctvách. Ak máte viac stromov a sú dosť veľké tak malé balenie nie je riešenie. Dostupné sú rôzne frakcie, ceny sú veľmi dobré, už neviem presne ale asi okolo 3 euro za 25kg. Ak tú cenu porovnáte napríklad s chabasai, akadamou alebo pemzou čo kupujú bonsaisti v Nórsku (200 NOK = 23,14 EUR) tak nie je čo riešiť. Viem, že sa dá zeolit zohnať aj na iných miestach, je treba hľadať. Zeolit samozrejme nie je jediné riešenie, ale ak je dostupné tak prečo nie (ak môže Walter Pall používať najmä CHABASAI, čo nie je nič iné ako ZEOLIT, možno lepší, možno rovnaký). Pre budúcnosť v prípade veľkých stromov uvažujem používať ľahší substrát(zeolit+pemza alebo niečo podobné), plná miska zeolitu a veľký strom - to je problém. Snáď to ako info stačí, Peter ak som na niečo zabudol daj vedieť.